sobota, 19 listopada 2016

Jaką wybrać następną książkę do czytania?

źródło: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:BUW_2012_05.JPG

Czytam i czytam. Często zdarza mi się, że mam problem z wyborem następnej lektury. Ulubione książki znam już prawie na pamięć, a w gąszczu nowo wydawanych trudno mi wyłuskać coś co mnie zadowoli. Najczęściej w takim przypadku idę do pobliskiej biblioteki i przechadzam się alejkami poszukując:

1. książek korespondujących z moim samopoczuciem
2. pozycji spod pióra ulubionych autorów
3. tytułów wyróżnionych nagrodami literackimi
4. książek z serii Nike, KIK, Współczesna Proza Światowa, Koliber...
5. niekiedy wybieram utwór na chybił trafił (zapoznaje się z opisem na tylej okładce i/lub czytam pierwszą jego stronę). Nie wybieram książek, w których opisach można znaleźć zdania "To zmieniło jej/jego całe życie", "Jego/jej życie już nigdy nie było takie samo", "To historia o zakazanej miłości".
6. nieraz gdy obejrzę trailer filmu/serialu to sięgam po książkę, na podstawie której zrealizowano ten obraz
7. zaglądam na półkę lektur ostatnio oddanych przez innych czytelników biblioteki
8. unikam książek z różowymi okładkami (kojarzą mi się z "cukierkowymi" historiami) i bestsellerów
9. bardzo rzadko sięgam po cykle wydawnicze (nie mam cierpliwości do "tak długich" lektur)
10. nie kieruję się przy wyborze książek ocenami na portalach typu goodreads.com i listami typu BBC

A w jaki sposób Wy wybieracie kolejne książki do przeczytania?

15 komentarzy :

  1. 3 i 4 to ja wręcz unikam. Chyba nie mam takiego gustu jak te osoby, co nagradzanych wynajdują... Serie wydawnicze lubię :), np. tą z carta blanca "Bieguny" :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Chybił trafił często się u mnie zdarza, chociaż najczęściej patrzę na terminy zawsze wolę być troszkę wcześniej, niż się spóźnić. :D Nie lubię oddawać książek do biblioteki nie w terminie ;D
    Pozdrawiam WiktoriaCzytaRazemZWami

    OdpowiedzUsuń
  3. Kiedy nie wiem, co czytać, biorę jakąś obyczajową książkę skandynawskiego autora, bo one niemal zawsze mi się podobają. Nigdy nie szukam na półce ze zwrotami, bo stoją na niej przeważnie książki Nurowskiej, Michalak, Christie, a ja tego nie lubię. Wolę wziąć książkę zapomnianą, której nikt jeszcze nie wypożyczał. KIK, Nike, Koliber – ja też bardzo lubię te serie. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zawsze mam problem z wyborem kolejnej książki do czytania. Zazwyczaj kieruję się tym, którą z nich muszę najwcześniej oddać do biblioteki ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Też mam czasami problem ze znalezieniem książki. Często zaciekawi mnie jakaś, którą ktoś opisał na blogu, ale jak idę do mojej biblioteki to okazuje się, że mogę o niej tylko pomarzyć.

    OdpowiedzUsuń
  6. Układam książki na stosie i biorę po kolei :) Wyjątki to egzemplarze do recenzji - one idę bez kolejek :) Inaczej nie wiedziałabym za którą się zabrać :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Muszę zdecydowanie wygospodarować więcej czasu na czytanie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ja zawsze ustalam sobie jakie książki przeczytam danego miesiąca - idę do swoich zasobów i po prostu wyciągam te, które w jakiś sposób mnie zaciekawią. A jeśli nie uda mi się przeczytać wszystkich założonych, zazwyczaj nie zostawiam ich na następny miesiąc tylko od razu biorę inne, a do tych wracam za jakiś czas ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ja mam swoje ulubione serie i autorów. Poza tym śledzę na fb wybrane wydawnictwa i czasami na podstawie opisów nowości.

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie polegam na nagrodach typu Nike, bo kilka razy spotkało mnie rozczarowanie. Głównie następna książka jest wybierana pod wpływem jakiejś recenzji, artykułu, czasami tego, co jest napisane na okładce.
    Mam swoją kolejkę i tylko dokładam nowe pozycje do niej... I to jest chyba jedyna kolejka, którą lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie raz i ja mam ten sam problem, chociaż półki uginają sie pod ciężarem książek nieprzeczytanych. Ja mam iny sposób- mam zrobione "losy" i losuje następną książkę, którą mam zamiar przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja nigdy nie miałam takiego problemu, że nie wiedziałam jaką następną książkę chcę czytać :D Zawsze jakaś wpadnie mi w oko. Mój jedyny problem to taki, że chcę czytać zawsze kilka jednocześnie! :D

    OdpowiedzUsuń
  13. Wiele mamy przeciwwag. Ale pokrywają nam się pkt.-y 1,2, 8,10. :) Ja uwielbiam cykle fantastyczne i historyczne, i chętnie po nie sięgam. Ostatni przykład Sandersona widoczny mocno w necie, pokazuje, że nie tylko ja tak mam. :)

    OdpowiedzUsuń
  14. To chyba większość z nas ma to samo :) Ja na razie sięgam po nowości można by rzec to co zakupią do biblioteki, ale czasami mam dość tak płytkich opowieści z których nic nie wynoszę. I tu dylemat jak w gąszczu tylu pozycji wynaleźć coś fajnego ;)
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Różnorako. Zazwyczaj kieruję się aktualną "ochotą" albo wodzi mną ciekawość :)

    OdpowiedzUsuń