piątek, 27 czerwca 2014

Przysięga królowej. Historia Izabeli Kastylijskiej - C.W. Gortner

Tytuł: Przysięga królowej. Historia Izabeli Kastylijskiej
Tytuł oryginału: Queen's Vow. A novel of Isabella of Castile
Autor: C.W. Gortner
tłumaczenie: Dorota Malina
wydawnictwo: Znak
data wydania: 28 kwietnia 2014
ISBN9788324025060
liczba stron: 512
kategoria: powieść historyczna
okładka: miękka


"Nikt nie wierzył, że zostałam stworzona do rzeczy wielkich". Tymi słowami zaczyna się historia Izabeli. Sugestywna, obrazowo napisana powieść o jednej z najbardziej znanych i kontrowersyjnych królowych-wojowniczek, które zjednoczyły kraj, których rządy doprowadziły do Inkwizycji i wizjonerki, która wysłała Kolumba aby odkrywał nowy świat.

Młoda Izabela była ledwie nastolatką, gdy ona i jej brat zostali zabrani z domu matki, aby żyć pod czujnym okiem swojego przyrodniego brata, króla Enrique i jego królową. Tam Izabela znalazła się w niebezpieczeństwie, kiedy stała się mimowolnym pionkiem w spisku przeciwko Enrique. Podejrzana o zdradę i uwięziona kroczyła niebezpieczną ścieżką, rozdarta pomiędzy lojalnością, aż w wieku 17 lat nagle odziedziczyła tron Kastylii, największego królestwa w Hiszpanii. Pogrążyła się w śmiertelnym konflikcie, aby zapewnić sobie koronę. 

Walczyła z ogromną determinacją o to aby poślubić jedynego człowieka którego kochała - Ferdynanda, księcia Aragonii. Nie usłuchali rozkazów króla Enrique. Ich tragedie i sukcesy jako władców, gdy dążą do tego aby Hiszpania stała się lepszym miejscem. Zakochani zjednoczyli dwa światy pod jedną koroną - "Jeden kraj, jedna wiara, jedna korona". Później przeczytałam o Inkwizycji, perypetiach związanych z finansowaniem wyprawy Kolumba, wojnie.

Odwaga królowej w obliczu zawirowań, determinacja, wytrwałość i wiara. Gortner ukazuje również jej wady: niechęć do homoseksualistów i jej przekonania, że niechrześcijanie są powiązani z diabłem. Przedstawia Izabelę jako dobrą negocjatorkę, religijną fanatyczkę. Tą, która zapoczątkowała zmiany w edukacji. Wizjonerkę, która rozumiała i kochała swój kraj.

Miłość, związek. Nie miałam pojęcia, jak wiele udało im się osiągnąć dla kraju. Wprowadzenie renesansu do Hiszpanii, całkowite przeorganizowanie prawa i wykorzenienie korupcji, zdławienie buntu, sojusze... I przez cały ten czas Ferdynand i Izabela pozostali partnerami w przywództwie. Byłam też zaskoczona, jak przyznała mężowi równe uprawnienia do rządów. Czułam, że wierzyła w równość kobiet i mężczyzn. To królowa, która akceptowała prześladowanie Żydów i przywróciła inkwizycję. Jednak bez jej rządów Hiszpania nie byłaby tym, czym jest dzisiaj. Zapewne inaczej potoczyłyby się dzieje Ameryki.

Gortner kreśli burzliwe losy kobiety, której dojście do władzy przekształciło monarchię, naród i świat. Analizuje jej życie. Mimo, że Izabela była fanatyczką religijną - polubiłam ją. Na pewno trzeba było się z nią liczyć. Była uparta, mądra, silna, namiętna, nie cofała się przed niczym. Dobrze poruszała się w brutalnym świecie polityki. Niezłomna kobieta. 

Wnikliwa książka o fascynującej kobiecie. Wraz z nią smuciłam się, cieszyłam, byłam zła i oburzona. Musiała stale trzymać się na baczności. Musiała walczyć o prawo do tronu w kraju pełnym korupcji i niezgody. Jej życie było w nieustannym niebezpieczeństwie. Jak w takiej sytuacji zachowała zdrowy rozsądek?

Gortner wspaniale udramatyzował wydarzenia historyczne i poprzez ten zabieg je uatrakcyjnił. Bitwy, zdrady, spiski i prześladowania przedstawił z punktu widzenia kobiety, która doświadczyła tego wszystkiego na własnej skórze. Dostałam szansę, aby poznać wszystkie aspekty jej bardzo złożonej osobowości i poznać prawdę o ludzkiej naturze. Wszystkie postacie ożyły. Czułam, jakbym była tam naprawdę i pragnęłam... wręcz musiałam dowiedzieć się, co się stanie dalej. Izabela jawi się tu jako bardzo skomplikowana osobowość, sprzeczna mieszanka tradycji, nowoczesności i niezależności myślących. Z niezwykłą dbałością o szczegóły Gortner kreuje jej świat. Zauważalne jest tu głębokie zrozumienie tamtych czasów przez autora i jego zdolność do wyjaśnienia jej motywacji i obaw. W powieści ukazał również jej żal za swoje czyny.

Emocjonująca, dramatyczna historia. Obraz niestabilnej, XV-wiecznej Hiszpanii najeżonej niebezpieczeństwami. Pięknie napisana. Nie mogłam się od niej oderwać. Interesująca, wciągająca. Jestem pod wrażeniem. Nie mogłam przestać czytać. Niesamowite, niezwykle plastyczne opisy hiszpańskich miast.

Od wspaniałych pałaców Segowii poprzez pola bitewne Granady ku intrygom w ogrodach Sewilli. "Przysięga królowej" przybliżyła mi burzliwe czasy i złożoną, fascynującą sylwetkę kobiety, która pokonała wszystkie przeciwności losu, by stać się Izabelą Kastylijską. Po lekturze nabrałam ochoty, aby dowiedzieć się więcej o głównej bohaterce i historii Hiszpanii...

34 komentarze :

  1. Nie przepadam za powieściami historycznymi, ale może kiedyś się skuszę :) póki co ma inne lektury na półce :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Przekonałam się już, że Gortner świetnie pisze, jego powieść o Joannie Szalonej mnie porwała. chętnie poznam historię Izabeli Kastylijskiej, jeśli dobrze kojarzę matki Joanny Szalonej...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak - masz rację. Joanna Szalona była córką Izabeli Kastylijskiej. Skoro tak chwalisz tamtą pozycję - notuję sobie na liście do przeczytania ;)

      Usuń
  3. Chętnie bym przeczytała tą książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka czeka już na mojej półce, więc cieszę się że Ci się podoba :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Chętnie bym przeczytała <3
    pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Od samego początku powieść mnie intryguje i chyba muszę po nią sięgnąć ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam na jednym z blogów recenzję tej książki, została oceniona jako wartościowa :) Chętnie przeczytałabym ją w wolnej chwili.

    OdpowiedzUsuń
  8. Poluję na tę książkę. Po prostu muszę przeczytać!!!

    OdpowiedzUsuń
  9. w kwestii powieści historycznej ufam tylko Philippa Gregory. nie pałam wielką sympatią do tego gatunku, dlatego sięgnięcie po kogoś nowego, to dla mnie wielkie wyzwanie.

    OdpowiedzUsuń
  10. O tej książce już słyszałem, za sprawą blogosfery, ale nie mam na niej chęci. Nie lubię powieści historycznych.

    OdpowiedzUsuń
  11. Dla mnie must read. Czytałam powieść Gortnera o córce Izabeli- polecam Ci, jeśli nie znasz.

    OdpowiedzUsuń
  12. Z chęcią przeczytam. Właśnie skończyłam "Kobiety, które zawładnęły Europą. Najpotężniejsze królowe"
    Jean Des Cars. Polecam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Dziekuję za recenzję. Zachęciła mnie do przeczytania. Niedawno przeczytałam książkę o Katarzynie Wielkiej - Ewy Stachniak. Niegdyś uwielbiałam historyczne powieści, potem miałam długą przerwę, a teraz ponownie po nie sięgam. Na pewno skuszę się na tę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Od zawsze lubię czytać książki historyczne. A o pozycji Ewy Stachniak jeszcze nie słyszałam. Dzięki za info.

      Usuń
  14. Historia i Hiszpania? Brzmi super!

    OdpowiedzUsuń
  15. Zaciekawiłaś mnie:) Okładka też bardzo ładna, przyciąga wzrok:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Zdecydowanie tytuł dla mnie! Bo już pomijając fakt, że uwielbiam powieści historyczne (a jeśli o królowych to już w ogóle!), to moim ukochanym krajem jest Hiszpania i nie wyobrażam sobie nie przeczytać książki, która opowiada o tym jak kobieta odmieniła jej losy. Strasznie się cieszę z promocji ZNAKU, chociaż tę książkę załatwię sobie chyba w inny sposób :) Niemniej, dziękuję za zwrócenie uwagi na tytuł! :)
    Pozdrawiam,
    Sherry

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam ochotę na tę książkę. Warto znać takie powieści, tym bardziej, że ma taką piękną okładkę!

    OdpowiedzUsuń
  18. Portret niesamowitej kobiety. Lubię o takich czytać, więc nie mówię "nie!".

    OdpowiedzUsuń
  19. Chyba sięgnę po tą lekturę, ponieważ bardzo lubię czytać romanse historyczne, a tu chyba się wątek miłosny pojawia. :) Generalnie bardzo podziwiam takie silne kobiety, więc mam nadzieję, że z przyjemnością poznam się z królową Izabelą. :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Zupełnie nie w moim stylu, ale jednej z moich kuzynek na pewno by się ta książka spodobała.

    // Te żółte rękawy na okładce mnie intrygują. Czy żółty nie był od średniowiecza takim charakterystycznym kolorem prostytutek? Może tylko w niektórych regionach...

    OdpowiedzUsuń
  21. Nie wiem czemu, ale niezbyt interesują na razie mnie takie ksiaziki.

    OdpowiedzUsuń
  22. Książki historyczne to zdecydowanie moja bajka, więc tę książkę bardzo chętnie przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  23. Koniecznie muszę przeczytać!! :D

    OdpowiedzUsuń
  24. Rzadko czytam powieści historyczne, ale ta wydaje się ciekawa i ta Hiszpania (uwielbiam :)) może kiedyś zdecyduję się przeczytać :)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  25. Nie przepadam za książkami historycznymi, ale lubię za to romanse, więc może dam szansę powyższej książce, chociaż niczego nie obiecuje.

    OdpowiedzUsuń
  26. Historia to moja pięta Achillesowa i raczej unikam tego typu książek, boję się, że zamotam się w faktach, ale fascynująca postać królowej i jej losy ogromnie kuszą.

    OdpowiedzUsuń
  27. Książka nie dla mnie, ale okładka... Piękna. :)

    OdpowiedzUsuń
  28. Uwielbiam sposób w jaki Gortner prowadzi te historie!

    OdpowiedzUsuń
  29. Nie przepadam za powieściami historycznymi, ale ta zapowiada się naprawdę obiecująco. W najblizszej przyszłości na pewno po nią siegnę :)

    OdpowiedzUsuń
  30. Czytałam "Sekret Tudorów" tego autora - ale jak dla mnie za słabe oddanie rzeczywistości tamtych czasów.

    OdpowiedzUsuń
  31. ten rodzaj książek historycznych do mnie przemawia :)...w wolnej chwili (czyli tak ok roku 2100) przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń