niedziela, 18 maja 2014

Mapa czasu - Félix J. Palma

Tytuł: Mapa czasu
Tytuł oryginału: El mapa del tiempo
Autor: Félix J. Palma
tłumaczenie: P. Zarawska, I. Michałowska-Gabrych
wydawnictwo: Sonia Draga
data wydania: 19 lutego 2014
ISBN: 9788375088687
liczba stron: 480
kategoria: thiller historyczny / fantastyka
okładka: miękka


To pierwsza z trzech części cyklu. Fabuła osadzona jest w wiktoriańskim Londynie. "Mapa czasu" splata wiele wątków, w których sceptyczny H.G. Wells ma za zadanie zbadać rzekome incydenty podróży w czasie... Co się stanie, jeśli zmienimy historię?

To opowieść podzielona na trzy bardzo różne, ale ściśle splecionych części, które są w istocie historią o podróży w czasie w teraźniejszości, w przeszłość i w przyszłość licząc od czasów wiktoriańskich. Na pierwszy rzut oka części te są tylko bardzo luźno splecione. Jednak w miarę zagłębiania się w lekturze dostrzegałam coraz więcej wspólnych cech.

Przez około 2/3 książki, autor bawi się z ideą podróżowania w czasie, tworzy niezwykłe scenariusze. Ostateczna i najbardziej zapierająca dech w piersiach to część ostatnia powieści gdzie wszystkie wątki się scalają.

Spotkałam tu zarówno postaci prawdziwe i wyimaginowane. Autor wykreował bohaterów w taki sposób, że czułam jakbym ich znała, była wewnątrz ich umysłów, jakbym współuczestniczyła w ich przygodach. Stworzył bohaterów trójwymiarowych i niezwykle wiarygodnych. Niekiedy ich decyzje są głupie lub wręcz naganne. Współczułam tym niedoskonałym ludziom, gdy starali się osiągnąć swoje cele. Sam H.G. Wells jest ciekawą tu przedstawiony. Jednocześnie szlachetny i niecny, uwikłany w opisane historie z poczucia obowiązku i błagań swojej żony.

Innym ciekawym elementem jest narrator. Wszechwiedzący i wszechobecny. Momentami czułam się niepewnie. Niedopowiedzenia, lawirowanie pomiędzy prawdą a kłamstwem, rzeczywistością a wyobraźnią. Wszystko staje się jasne dopiero pod koniec powieści. "Mapa czasu" jest jedną z najpiękniejszych opowieści o podróży w czasie. Wszechświaty równoległe, luki w kontinuum czasu, alternatywne historie. Nie ma sposobu, aby ją zaszufladkować. Łączy w sobie historię, tajemnicę, romans, przygodę i wątki fantastyczne.

To ekscytująca, twórcza, wyjątkowa, zabawna, interesująca, unikalna historia. Obfituje w wiele zwrotów akcji a co więcej Palma jest fantastycznym gawędziarzem. Ponadto autor zawarł w książce wiele dowcipnych komentarzy dotyczących społeczeństwa i ludzkości. To powieść, która bada temat podróży w czasie i skłania do refleksji: czy należy podjąć wyzwanie i zmienić przeszłość? Co się stanie jeśli ją zmienimy? Co jest ważniejsze prawda czy szczęście? Co jest największą siłą we wszechświecie? Wszystkie pytania i odpowiedzi są niezwykle tajemnicze.

24 komentarze :

  1. To coś dla mnie :3 Interesująca recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Dal mnie też. Uwielbiam książki, które od pierwszej do ostatniej strony są fikcją literacką :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pojawiają się tu osoby naprawdę żyjące w tamtych czasach jako bohaterowie, więc nie jest to całkowita fikcja ;)

      Usuń
    2. Aha... No dobra, ale i tak motyw podróży w czasie jest mega kuszący :):)

      Usuń
  3. Już sam tytuł i okładka mnie zaciekawiły a twoja recenzja pokazała mi, że jest to świetna książka dla mnie. Mam nadzieję, że w najbliższym czasie uda mi się ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wow, to książka dla mnie. Bardzo mnie nią zainteresowałaś :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Już o książce słyszałam i rozglądam się za nią, bo mnie zainteresowała.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jak tylko się ukazała zakochałam się w okładce;-) I od tej pory chcę ją przeczytać.Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  7. Chętnie bym przeczytała :) podróże w czasie fajna sprawa :) a i okładka niczego sobie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Po lekturze "Wehikułu czasu" zawsze chętnie sięgam po książki, które poruszają tematykę podróży w czasie.

      Usuń
  8. Wszystko pięknie, ładnie, ale jakoś nie czuję tej książki. To chyba nie dla mnie... ;/

    OdpowiedzUsuń
  9. O podróżach w czasie jeszcze nie czytałam, dlatego z przyjemnością sięgnę po książkę ;) I także przyznaję, że okładka jest świetna ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Ciekawa jest dla mnie tematyka podróży w czasie, lubię ten motyw w książkach - szczególnie, gdy kryje się za nim głębsze przesłanie, tak jak tu - cofać czas, czy niekoniecznie.

    OdpowiedzUsuń
  11. Wiktoriański Londyn? Coś dla mnie. Pierwsze skojarzenie oczywiście Kuba Rozpruwacz :) Okładka przyciąga wzrokiem, tematyka iście oryginalna więc czemu nie przeczytać? Tym bardziej, że skłania do tego Twoja recenzja :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubię książki, które skłaniają czytelników do refleksji. Podoba mi się też okładka.

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo lubię motyw podróży w czasie, także to coś dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
  14. bardzo fajna recenzja, zachęciła mnie i zaciekawiła. chętnie przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
  15. Brzmi oryginalnie i kusząco. Zastanowię się nad tą książką.

    OdpowiedzUsuń
  16. Kurczę, zachęciłaś mnie :D

    OdpowiedzUsuń
  17. Mam w planach tę książkę bo wybitnie podoba mi się zarys fabuły :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Brzmi niezwykle intrygująca, w sumie mogłabym przeczytać, myślę, że znajdę tu coś dla siebie.

    OdpowiedzUsuń
  19. Bardzo Ci zazdroszczę, że miałaś możliwość przeczytać tę książkę ponieważ sama bym chciała :)
    Bardzo podoba mi się zarys fabuły! Juz niebawem i będe miała możliwość ją przeczytać (mam nadzieję) :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Zmiana przeszłości jako zagadnienie pojawia się bardzo często w kulturze, ale sama książka kusi, uwielbiam klimaty wiktoriańskie, osadzone w nich opowieści są magiczne.

    OdpowiedzUsuń
  21. Tym razem temat nie dla mnie - nie lubię motywu podróży w czasie ;)

    OdpowiedzUsuń