czwartek, 16 stycznia 2014

Zjawisko sponsoringu jako forma prostytucji kobiecej - Renata Gardian

Tytuł: Zjawisko sponsoringu jako forma prostytucji kobiecej
Autor: Renata Gardian
data wydania: 2010
wydawnictwo: Oficyna Impuls
ilość stron: 170
ISBN: 9788375873191
kategoria: psychologia
okładka: miękka


Publikacja Renaty Gardian to pierwsza próba zgłębienia zjawiska sponsoringu jako formy prostytucji w Polsce. Skala tego zjawiska w Polsce jest nieznana. Autorka wymienia tu czynniki sprzyjające jego powstawaniu. Objaśnia różnicę pomiędzy prostytucją a sponsoringiem. Definiuje zjawisko prostytucji oraz przybliża czytelnikowi jej historię.

W publikacji autorka poszukuje odpowiedzi na pytania: dlaczego kobiety decydują się na sponsoring oraz z jakich powodów mężczyźni je sponsorują. W tym celu autorka publikacji przeprowadziła wywiady z 8 kobietami i nawiązała dialog przez internet z 64 mężczyznami - potencjalnymi sponsorami.

Jej rozmówczynie były często w przeszłości wykorzystywane seksualnie przez ojców, gwałcone przez partnerów. Pochodziły z wielodzietnych, biednych lub patologicznych rodzin. Respondentki często wykazywały niską samoocenę, poczucie winy i wstydu z powodu sposobu w jaki się utrzymują. Są osamotnione, nie mogą liczyć na wsparcie bliskich, nie mają zaufania do rodziców. Twierdzą, że traktują sponsoring jako zajęcie tymczasowe, jednak są świadome tego, że zerwanie z poziomem życia, do którego przywykły będzie trudne.

Z rozmów z nimi dowiedziałam się, że po tym jak zamieszczą ogłoszenie w środkach masowego przekazu (gazeta, internet), zgłaszają się do nich potencjalni sponsorzy. Do pierwszego spotkania dochodzi najczęściej w miejscach publicznych. Spojrzenie, rozmowa, wizytówka i numer kontaktowy. Potencjalny sponsor szuka najczęściej seksualnego podniecenia. Jednak zdarzają się mężczyźni, którzy poszukują kogoś, kto będzie ich ubóstwiał, chwalił. Inni czują się osamotnieni. Sponsor jest gotowy wiele zaoferować za spełnienie jego marzeń. Jednak w zamian oczekuje całkowitej anonimowości i dotrzymania tajemnicy. W razie nieprzewidzianej ciąży sponsor szuka kolejnej dziewczyny do towarzystwa.

W naszych czasach sponsoring jest efektem wysokiej podaży na usługi seksualne. Po lekturze byłam trochę zaskoczona treścią. Trudny, kontrowersyjny temat. W bibliografii tej publikacji znalazłam wiele pozycji poruszających to zagadnienie. Książka jest napisana w formie pracy naukowej. Jednak język publikacji jest dostępny dla każdego, ma wiele ciekawych przypisów i gorąco ją polecam ze względu na ciekawy rozdział oparty o badania własne autorki.

9 komentarzy :

  1. Jejku, ale ciekawy temat. Czyli to taki jakby reportaż? Interesująco jest posłuchać/poczytać, co takie kobiety mają do powiedzenia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uzupełnienie - 2 ostatnie akapity :)

      Usuń
  2. Jak jak wrażenia z lektury? Jak jest napisana? Temat wydaje się interesujący, ciekawa jestem jak wykonanie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uzupełnienie - 2 ostatnie akapity :)

      Usuń
  3. Ważny temat porusza ta książka. Wiele osób to wypiera, ale sponsoring to inna forma prostytucji. Ot, co.

    Aga, czy chcesz tą książkę zgłosić do mojego wyzwania? Bo nie widzę, żebyś wrzuciła jej link u mnie w odpowiednim miejscu :) Jak tylko to zrobisz to ją dodam do listy :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie słyszałam o tej pozycji, a Twoja recenzja narobiła mi apetytu

    OdpowiedzUsuń
  5. Ciekawa tematyka. Dość niespodziewana i na całe szczęście na razie (mam nadzieję!) mało popularna. Choć kto wie... Może coś w tym jest...
    Lubię zgłębiać myślenia różnych ludzi, lecz ta książka zupełnie mnie nie interesuje.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przed lekturą tej książki też myślałam, że to dość rzadkie zjawisko. Gdy zapoznałam się z tą publikacją zmieniłam zdanie.

      Usuń